Skillnaden mellan att skapa ett tema och en webbplats

När jag får frågan om vad jag egentligen gör inom WordPress, så brukar jag svara att jag granskar kod och gör själva utseendet till hemsidor.

När jag tar emot supportfrågor så blir det tydligt att många inte vet skillnaden mellan ett tema för WordPress och en komplett webbplats.

  • Ett och samma tema kan användas på oändligt många WordPress-sidor, oavsett vad innehållet är.
  • En webbplats är komplett med innehåll, funktioner (tillägg) och utseende (tema).

När man planerar en webbplats så börjar man med syfte och innehåll. Man skriver även en sammanfattning av vilka funktioner som behöver finnas. Därefter tar man fram enklare prototyper för hur innehållet bäst presenteras, och därifrån växer utseendet fram. Man väljer ofta färger från företagets profil eller logo, och bilder som passar till ämnet.


När man enbart skapar ett WordPress-tema så börjar man i den andra änden vilket faktiskt kan vara svårare.

Innehållet är den viktigaste delen av webbplatsen. När vi skapar ett tema som ska användas på många olika sidor så vet vi inte innehållet och kan inte anpassa designen efter det.

Förenklat så kan man säga att vi kan väja mellan tre utgångspunkter:

Ett tema som är neutralt men anpassningsbart

Ett tema med (väldigt) många inställningar. Användaren eller webbdesignern anpassar själv temat.

Exempel på sådana teman är Divi och Avada.

Ett tema för en speciell nisch

En nisch kan vara till exempel bygg, tandläkare, kyrkor eller restauranger.

Ett nischtema har redan bilder som passar till ämnet. Det har ofta inställningar för logo och en del färginställningar, men normalt bara en sidmall för själva förstasidan.

Ett tema för e-handel

Ett tema anpassat för e-handel med till exempel WooCommerce. Många gratis e-handelsteman designar bara själva produktlistan, produktsidan och varukorgen. -De fungerar inte alltid så bra om man har både en webbsida, blogg och shop.


Alla tre typer av teman är svåra att få till riktigt riktigt bra.

När man inte har en kund att få intryck och kravspecifikationer ifrån är det lätt hänt att man istället utgår från sig själv och hur man själv använder teman.

För att undvika att hamna i den fällan kan man använda sig av olika personas och försöka sätta sig in i vad olika målgrupper vill ha.

Här kan du läsa mer om personas:

https://www.usability.gov/how-to-and-tools/methods/personas.html (på engelska)

https://digitalist.se/personas

https://www.webbstrategerna.se/vad-ar-en-persona/

Men ibland är det så klart bara kul att göra ett tema för skojs skull!
Allt behöver inte vara på så stort allvar, utan om någon sedan vill använda temat som man har skapat så är det bara roligt.
Om du är nyfiken på hur mina gratisteman ser ut så hittar du dem här:
https://wordpress.org/themes/author/poena/